08.04.2025..TODAY's...News of Untouchables .....अछूत समाचार.தீண்டாமை செய்திகள்.by Team சிவாஜி. शिवाजी .Shivaji.asivaji1962@gmail.com.9444917060.asivaji1961@gmail.com.facebook.sivajiyogatiruvannamalai.X.ShivajiA479023(in all languages)
புனித மரத்தில் இலங்கையுடனான நெருங்கிய உறவுகளைப் பாராட்டிய இந்தியாவின் மோடி
கொழும்பு (AFP) – இந்தியப் பிரதமர் நரேந்திர மோடி ஞாயிற்றுக்கிழமை இலங்கையின் புனித புத்த மரத்திற்கு மரியாதை செலுத்தி, பாதுகாப்பு மற்றும் எரிசக்தி ஒப்பந்தங்களைப் பெற்றுக்கொண்ட தனது அரசுப் பயணத்தை முடித்தார்.
வெளியிடப்பட்ட தேதி:மாற்றியமைக்கப்பட்டது:

புத்த மதத்தினர் பெரும்பான்மையாக வாழும் அனுராதபுர தீவின் வழிபாட்டுப் பொருளாகவும், இறையாண்மையின் சின்னமாகவும் விளங்கும் ஸ்ரீ மகா போதிக்கு மோடி மலர்களை சமர்ப்பித்தார்.
இறுக்கமாகப் பாதுகாக்கப்பட்ட இந்த அத்தி மரம், 2,500 ஆண்டுகளுக்கு முன்பு புத்தர் ஞானம் பெற்றதாகக் கூறப்படும் இந்தியாவில் உள்ள ஒரு மரத்தின் மரக்கன்றிலிருந்து வளர்ந்ததாக நம்பப்படுகிறது.
இந்து தேசியவாத இந்தியப் பிரதமர் 2015 ஆம் ஆண்டு முந்தைய விஜயத்தின் போது மரத்தை வணங்கி அதற்கு வஸ்திரங்களைச் செலுத்தினார், இது இரு நாடுகளுக்கும் அதன் மத மற்றும் கலாச்சார முக்கியத்துவத்தை அடிக்கோடிட்டுக் காட்டுகிறது.
ஃபிகஸ் ரிலிஜியோசா என்ற தாவரவியல் பெயர் கொண்ட இந்த மரம், "வாழும் புத்தரின்" அடையாளமாக தினமும் ஆயிரக்கணக்கானவர்களால் வணங்கப்படுகிறது, அதன் கிளைகள் தங்க முலாம் பூசப்பட்ட இரும்புத் தாங்கிகளால் ஆதரிக்கப்படுகின்றன.
இந்த மரம் துறவிகள், போலீசார் மற்றும் ஆயுதமேந்திய துருப்புக்களால் 24 மணி நேரமும் பாதுகாக்கப்படுகிறது.
"இந்தப் பயணம் நமது இரு நாடுகளுக்கும் இடையிலான ஆழமான கலாச்சார, ஆன்மீக மற்றும் நாகரிக உறவுகளை மீண்டும் உறுதிப்படுத்தியுள்ளது" என்று இந்தியா திரும்புவதற்கு முன் சமூக ஊடகங்களில் மோடி கூறினார்.
சனிக்கிழமை, மோடியும் இலங்கை அதிபர் அனுர குமார திசாநாயக்கவும் பாதுகாப்பு மற்றும் எரிசக்தி உள்ளிட்ட ஏழு ஒப்பந்தங்களில் கையெழுத்திட்டதை மேற்பார்வையிட்டனர்.
திசாநாயக்க மோடிக்கு சிவப்பு கம்பள வரவேற்பு அளித்து, இலங்கைக்குக் காட்டிய "ஆழ்ந்த தனிப்பட்ட நட்புக்காக" நாட்டின் மிக உயர்ந்த சிவில் விருதை அவருக்கு வழங்கினார்.
இந்தப் பிராந்தியத்தில் போட்டியாளரான சீனாவின் வளர்ந்து வரும் செல்வாக்கை எதிர்கொள்ளும் ஒரு மூலோபாய நடவடிக்கையாக மோடியின் வருகை பார்க்கப்படுகிறது.
"எங்கள் பாதுகாப்பு நலன்கள் சீரமைக்கப்பட்டுள்ளன என்று நாங்கள் நம்புகிறோம்," என்று மோடி சனிக்கிழமை கூறினார்.
"எங்கள் பாதுகாப்பு ஒன்றுக்கொன்று சார்ந்தது மற்றும் ஒன்றோடொன்று இணைக்கப்பட்டுள்ளது."
"இந்தியாவின் பாதுகாப்பைக் குறைமதிப்பிற்கு உட்படுத்த இலங்கைப் பகுதியை யாரும் பயன்படுத்த அனுமதிக்க மாட்டார்கள்" என்று மோடியிடம் உறுதியளித்ததாக திசாநாயக்க கூறினார்.
© 2025 AFP
Centre is cutting budget of SC-ST: Congress

The Central Government is cutting the budget provisions of SC-ST instead of giving a broad form to their rights.
This is said by State Congress President Keshav Mahato Kamlesh, Finance Minister Radhakrishna Kishore, former Finance Minister Rameshwar Oraon and Congress Legislature Party leader Rajesh Kachhap to the Central Government through a press conference.
Addressing the media persons Keshav Mahato Kamlesh alleged that in the current budget, 3.4 percent and 2.6 percent have been allocated for SC and ST respectively, due to which Scheduled Castes have suffered a budget loss of Rs 11.70 lakh crore and Scheduled Tribes have suffered a budget loss of Rs 5.57 lakh crore. Congress had promised to make a central law on SC-ST sub-plan in the 2025 election manifesto, he added.
The Congress State President said that the basic objective of STP and SCSP is to accelerate the development of Scheduled Castes and Tribes so that the gap in development parameters can be reduced compared to the rest of the society. Sub-schemes were launched by Indira Gandhi in 1975-76 and 1979-80 with the aim of providing income opportunities for these communities, eliminating poverty and unemployment, increasing access to education, health, housing, protecting the rights of the community and preventing exploitation, he added.
Mahato said that if the Central Government wants to work for the upliftment of the Scheduled Castes and Tribes, then the Government should make a law to strengthen the Scheduled Tribe Sub Plan and Scheduled Caste Sub Plan.
Radhakrishna Kishore said that it is necessary to make a law to make the sub-schemes effective. It had started during the UPA regime, but the process could not be completed due to the 2014 elections. He said that during the financial years 2021-22, 2022-23 and 2023-24, the Central Government provided Rs 3515.11 crore to Jharkhand under the Scheduled Tribe Sub Plan and Rs 2475.49 crore under the Scheduled Caste Sub Plan, while this amount should have been a minimum of Rs 10,000 crore.
Rameshwar Oraon said that the amount of the sub plan is being misused. Many states divert this amount and spend it on other schemes. Giving an example, he said that in one State bullets were purchased for the police with the money of TSP and in another state the headquarters of State Transport was built. He said that Rahul Gandhi's demand for making a law is justified and this will ensure the proper use of the fund.
Rajesh Kachhap said that the Raghuvar Government built a green corridor for the Global Summit and the airport with the amount of TSP and SCSP, which is a violation of the rights of the tribal community. He said that with the enactment of the law, development schemes will reach the ground level and the areas of these communities will develop equally. He also said that the rights given to the Scheduled Castes and Scheduled Tribes under Article 275 (1) of the Constitution have become defunct in the absence of a law.
Media in-charge Rakesh Sinha, President Satish Paul Mujni, spokesperson Sonal Shanti, Khurshid Hasan Rumi and Jagdish Sahu were also present at the press conference.
India's Dalit Christians deserve constitutional equality, spiritual inclusion
A file picture of Indian Christian worshippers receiving Holy Communion during Palm Sunday Mass in Chennai, Tamil Nadu. (Photo by Arun Sankar/AFP)
In the villages of Tamil Nadu and across India's urban parishes, a profound contradiction unfolds daily.
"My faith teaches that all are equal before God, yet I cannot drink from the same communion cup as others in my parish," confides Mariammal, a Dalit Christian from rural Tamil Nadu.
Her experience exemplifies the painful paradox facing millions of India's former "untouchables" who converted to Christianity seeking dignity, only to find themselves caught between worlds.
For centuries, India's rigid caste system relegated Dalits to society's margins, denying them basic rights and opportunities while imposing ritual "impurity" that justified their segregation.
When Christianity arrived, promising equality in Christ, many embraced conversion as a path to liberation. Yet colonial rule and indigenous power structures ensured that caste hierarchies infiltrated Christian communities, creating parallel systems of discrimination within church walls.
After independence, India's constitution outlawed untouchability and established reservations for Scheduled Castes to address historical injustices.
However, the Constitution (Scheduled Castes) Order of 1950 created an unprecedented dilemma by restricting these protections to Hindu Dalits, later extending them to Sikhs and Buddhists but continuing to exclude Christians and Muslims.
This policy forces an unconscionable choice: maintain Hindu identity officially to access education and employment opportunities, or embrace the Christian faith openly and forfeit constitutional protections.
As Dr. Sukhadeo Thorat's research consistently demonstrates, conversion does not erase caste stigma in daily life.
"Human dignity cannot be parceled out based on religious affiliation," he argues. "When the state ties social justice to religious identity, it undermines both secularism and equality."
This contradiction strikes at the heart of India's constitutional promise. The visionary preamble guarantees all citizens justice, liberty, equality, and fraternity. Article 14 ensures equality before the law, Article 15 prohibits discrimination based on religion, and Article 25 protects freedom of conscience.
Yet the 1950 Order creates a system where identical experiences of discrimination receive different responses from the state based solely on religious affiliation.
The Supreme Court's recent decision to hear the appeal from Kottapalayam parish in Tamil Nadu marks a potential turning point, addressing for the first time whether constitutional protections extend into religious spaces when fundamental human dignity is at stake.
The struggle transcends legal categories, speaking to fundamental human dignity — the inherent worth belonging to every person regardless of birth, belief, or background.
Thomas Raja, a Dalit Christian activist from Chennai, articulates this reality: "When I am told my offerings would 'pollute' church celebrations, it is not just my constitutional rights being violated — it is my humanity being denied. To be fully human means to participate fully in community life."
This exclusion manifests in numerous ways: separate seating arrangements at Mass, exclusion from parish councils, rejection from leadership roles, and segregated cemeteries. Each practice communicates the same devastating message: some children of God are considered less worthy than others.
While legal battles continue, the Catholic Church holds tremendous potential for social transformation.
"The Church could be the most powerful change agent in this struggle," suggests Virginia Saldanha, a Catholic theologian. "When St. Paul declared 'there is neither Jew nor Greek, slave nor free,' he established equality as a non-negotiable Christian value. The Church must reclaim this radical vision."
Progressive dioceses have demonstrated that change is possible through deliberate action, including inclusive liturgical practices, representation guarantees for Dalit Christians in leadership positions, integration of church properties, and economic empowerment programs addressing historical disadvantages.
"These are not concessions but corrections," explains Father Devasagayaraj, former secretary of the CBCI Office for Scheduled Castes/Backward Classes. "They align church practice with church teaching."
Transformation cannot happen overnight. Prejudices embedded over centuries require patient, persistent effort to dismantle. The path forward combines immediate symbolic actions with long-term structural changes.
Immediate steps include formally acknowledging past discrimination, integrating separate facilities, including cemeteries, and equal participation in liturgical services.
Medium-term changes involve comprehensive education programs that address caste prejudice, representation quotas that ensure Dalit Christians are in leadership positions, and economic empowerment initiatives.
Easter, Christianity's celebration of liberation and new life, offers a powerful metaphor for this journey.
"Just as Christ broke the bonds of death, Dalit Christians seek to break the bonds of discrimination," reflects a Dalit theology student from Tamil Nadu. "Easter reminds us that transformation is possible — that systems of oppression can be overcome."
While the Church must lead by example, the state cannot abdicate its constitutional responsibilities. The Ranganath Misra Commission and the Sachar Committee both recommended removing religious restrictions on Scheduled Caste status, acknowledging that caste discrimination persists regardless of religious affiliation.
Implementing these recommendations would signal the state's commitment to equality over political expediency.
As India celebrates more than 75 years of constitutional democracy, the unresolved status of Dalit Christians reminds the nation that true democracy requires confronting uncomfortable contradictions between principle and practice.
The path forward requires courage from multiple stakeholders: from the Church to implement reforms, from the state to extend constitutional protections without religious qualification, from upper-caste Christians to relinquish privilege, and from Dalit Christians to continue demanding their rightful place.
When Dalit Christians celebrate Easter, they affirm that transformation is possible — that discrimination can give way to dignity, exclusion to embrace, and division to unity. Their faith in this possibility sustains the ongoing struggle for full humanity, one that neither church nor state can ignore if India's constitutional promises are to be fulfilled for all its citizens.
*The views expressed in this article are those of the author and do not necessarily reflect the official editorial position of UCA News.
Temple ‘purification’ sparks outrage: BJP suspends leader after Dalit MLA visit triggers Ganga jal ritual
The act has drawn sharp condemnation from across the political spectrum, with the Congress calling it a "blatant display of anti-Dalit mentality" and demanding an apology from the BJP’s top leadership.
Ahuja’s actions came under fire after he sprinkled Gangajal at the temple where Jully had participated in a consecration ceremony. While the Congress slammed it as casteist, Ahuja insisted his actions were religiously motivated, not caste-driven.
“There is no caste angle,” Ahuja claimed, defending himself. “Congress leaders have no moral authority to attend such ceremonies. Their leadership questioned the existence of Lord Ram and boycotted the consecration ceremony in Ayodhya. How can they now claim reverence?”
“As per the instructions of the BJP state president, you are suspended from the primary membership of the Bharatiya Janata Party with immediate effect,” the letter read. It also warned that Ahuja’s act amounted to "gross indiscipline" and had "tarnished the party’s image."
Ahuja has been asked to respond within three days, after which further disciplinary action will be taken.
Meanwhile, protests erupted at the district headquarters, with Congress workers burning Ahuja’s effigies and staging demonstrations. Senior Congress leader and former CM Ashok Gehlot didn’t mince words either.
“The incident of BJP leader Ahuja sprinkling Gangajal after Leader of Opposition Jully visited the temple reflects the BJP's ill-will towards Dalits,” said Gehlot. “Such narrow-mindedness is not acceptable in a civilised society in the 21st century. No amount of strong words can be used to condemn this.”
Jully, who represents the Alwar (Rural) seat, has yet to respond directly, but party workers say the incident has only strengthened their resolve to expose “BJP’s real face on social inclusion.”

Losing the Forest, Losing Themselves: How Climate Change is Erasing the Sahariya Tribe's Legacy in Madhya Pradesh

Sheopur/Shivpuri – For centuries, the Sahariya tribe lived in harmony with the forests of Madhya Pradesh, relying on nature for food, medicine, and livelihood. But as climate change accelerates and deforestation worsens, their way of life is vanishing—along with the forests they once called home.
The districts of Sheopur and Shivpuri, once rich in medicinal plants like Safed Musli, Guggul, and Kalihari, are now witnessing a sharp decline in biodiversity. Rising temperatures, erratic rainfall, and deforestation have pushed these species to the brink of extinction, leaving the Sahariyas without their primary source of income and cultural identity.
"I've seen the forest change before my eyes," says Veerendra Parashar, a social worker who has worked with the Sahariya tribe in Sheopur’s Karahal block since 1995. "The medicinal plants that generations of Sahariyas identified and used for healing and selling are vanishing. These herbs were once the backbone of their economy and identity."
Risking Lives for a Dying Livelihood
With forests shrinking, the Sahariyas now face increasing dangers while gathering herbs. Wild animals like tigers and leopards, displaced by deforestation, pose new threats.
"It has become very difficult to collect herbs now," says Laakhan Adivasi from Upri Khohree village. "We move in groups, but we still risk our lives. Even after all this effort, middlemen pay us very little and sell the products at high prices."
Kishan Adivasi, another villager, adds, "The quantity of herbs has declined so much that our work no longer sustains us. The younger generation is losing interest because it doesn’t guarantee a livelihood. People are migrating to cities in search of work."
The Sahariyas, once self-reliant, are now being displaced as their forests turn into wastelands. Without traditional skills or education, they struggle to adapt in urban areas, often falling prey to exploitation.
Raj Kumar, a member of Sahariya Kranti, an advocacy group, shares their plight: "Our people live worse than animals. We have lost our lands and forests. Contractors take advantage of our illiteracy, paying us extremely low wages."
He also highlights systemic neglect: "Many don’t know about government welfare schemes. Those who try to access them face corruption. Poverty, malnutrition, and lack of education trap us in a cycle we cannot break."
Government Policies Fall Short
Despite being classified as a Particularly Vulnerable Tribal Group (PVTG), the Sahariyas remain marginalized in policy decisions.
"The government has announced forest conservation programs, but they rarely involve the communities that have protected these forests for centuries," says Parashar. "If we want to restore the forests, we must include the Sahariyas, not displace them."
Dr. Vipin Vyas, a renowned Environmentalist and Professor in the Department of Environmental Science at Barkatullah University, warns that climate change is quietly transforming our forests in alarming ways — posing serious threats not only to biodiversity but also to forest-dependent communities like the Sahariya tribe.
"The physiology and phenology of trees — meaning their natural life processes like flowering, fruiting, or leaf-shedding — are changing due to the rising temperatures and unpredictable climate," he explains. "These seasonal rhythms are no longer in sync. Trees are blooming too early, or not at all, and if this continues, many forest species could begin to vanish." He further points out an invisible but crucial link — pollination. "Many plants rely on specific insects for pollination. But due to climate change, these insects are under threat. If they disappear, the trees will stop reproducing. This will severely affect forest regeneration." One of the most visible signs, he says, is the changing rainfall pattern. "Unseasonal rains or long dry spells are becoming more frequent. The forest doesn't get the water it needs when it needs it. These irregular patterns disturb the entire ecosystem." "He explains that if these changes continue, we may slowly lose the rich life of our forests — from rare medicinal plants and trees to insects and animals — all of which are deeply connected. One loss leads to another, and over time, this delicate balance of nature could begin to fall apart."
"And when humans lose access to natural resources, they begin searching for alternatives — which often means exploiting untouched ecosystems. This, in turn, causes more damage to biodiversity," he adds. This scientific insight reveals a bigger truth — climate change is not just about temperature and rain; it’s about losing balance in an ancient system where every creature, plant, and person is connected. And those who live closest to nature, like the Sahariyas, are the first to suffer its consequences.
As forests degrade, the Sahariyas face an existential crisis—losing not just their livelihood but their identity. Without urgent action, their ancient knowledge and way of life may disappear forever, leaving behind a warning of what happens when nature and its guardians are forgotten.

A Rajasthan IAS Officer’s Simple Idea, A Big Win for Girls: Inside 'Bitiya Gaurav Peti'

Jaipur- In Rajasthan’s Jaipur, a collector’s small yet visionary idea has sparked a significant change for girls. Once sold off as scrap at auctions, the boxes used in competitive exams are now being transformed into 'Bitiya Gaurav Peti' (Daughter’s Pride Box), bringing hope and support to students in girls’ schools. This initiative not only redefines resource utilization but also sends a powerful message about honoring and prioritizing the needs of daughters.
In the past, these boxes had a predictable fate—auctioned off at meager prices after their use in exams, yielding little value for the administration. However, the Jaipur District Collector Jitendra Kumar Soni turned this tradition on its head with an innovative approach. Instead of auctions, these boxes are now being repurposed and sent to PM Shri girls’ schools and hostels in Jaipur.
Painted in vibrant colors and christened 'Bitiya Gaurav Peti,' they are filled with essentials like sanitary napkins, vitamin D supplements, medicines, and daily necessities.
Placed in schools, these boxes ensure girls can access what they need without hesitation. Speaking with The Mooknayak, Collector Jitendra Kumar Soni said, " It is not just about utilising resources but a small gesture to let our daughters know that they are been taken care of and they are our priority". The Women and Child Development department is overseeing the project.

The campaign has already seen the preparation of over 1,000 'Bitiya Gaurav Peti' boxes, with some fifty percent of these distributed so far. Each box is labeled 'Bitiya Gaurav Peti' and designed to catch the eye. The district administration has instructed school principals to ensure their proper use and share photographs of their implementation.
Rajesh Dogiwal, Deputy Director, Women Empowerment, Rajasthan, shared with The Mooknayak, "About 50 percent of the boxes have reached schools, and the rest will be dispatched this week. Weighing 15-20 kilograms, these boxes once fetched paltry sums at auctions, but now they’re making a huge difference for girls."
Beyond providing convenience, this initiative aims to boost the confidence of young girls. With these boxes stationed in schools, students can easily access sanitary pads or medicines whenever required.
School principals have been instructed to ensure the proper use of these boxes and to send photographs of their utilization to the administration via email. The District Education Officer has also been directed to provide guidelines to schools for the appropriate use of these boxes.
Dogiwal added, "We’ll collect feedback on this campaign and plan to extend it to other districts. In the next phase, these boxes will reach Anganwadi centers." What began as a small step is now blossoming into a larger story of health, dignity, and empowerment for girls.
This isn’t the first time the Jaipur collector has shown ingenuity. Earlier, the 'Bitiya Gaurav Dashboard' program celebrated talented girl students by featuring their achievements. Now, 'Bitiya Gaurav Peti' builds on that legacy. Where auctions once marked the end of these boxes’ journey, they now pave the way for girls’ welfare and recognition.
The story of 'Bitiya Gaurav Peti' proves that even modest ideas can leave a lasting mark on society. By turning scrap-priced boxes into tools of empowerment, the Jaipur administration has not only given new life to resources but also underscored that daughters deserve pride and priority at every step. This initiative is well on its way to becoming an inspiring model for the rest of Rajasthan.
In 2020, paths dedicated to daughters in Nagaur
In 2020, when Jitendra Kumar Soni took charge as the District Collector of Nagaur, his first mission was to ensure that rural residents could easily access every corner of the city. To achieve this, he launched the 'Raasta Kholo Abhiyan' (Open the Path Campaign), aimed at removing encroachments and illegal land occupations.
Police stations were flooded with complaints about blocked pathways and encroachments, yet no action had been taken. These areas lacked proper roads, consisting only of land registered under the Revenue Department, forcing people to take long detours to reach their destinations. On July 31, 2020, the first phase of the campaign cleared 38 pathways. Working alongside Panchayat Samitis and local police, the paths were cleared, and 'patikas' (stone markers) were installed, inscribed with the path’s name and construction date.
Soni didn’t stop at merely opening the pathways. He devised a unique strategy to prevent them from being blocked again. These paths were named Divya Path and dedicated after girls from the villages who had excelled in education or sports. Soni explained, "This was a small gesture of respect toward women and an emotional appeal to encourage people to follow the rules. The patikas not only carry details about the path but are also equipped with a GPS tracking system that alerts the police if tampered with." This initiative not only opened up pathways but also set the achievements of girls as an inspiring example for society.
கல்வி
ஒரு ராஜஸ்தான் ஐ.ஏ.எஸ் அதிகாரியின் எளிய யோசனை, சிறுமிகளுக்கு ஒரு பெரிய வெற்றி: 'பிட்டியா க aura ரவ் பெட்டியின் உள்ளே'
ஸ்கிராப்-விலை பெட்டிகளை அதிகாரமளிக்கும் கருவிகளாக மாற்றுவதன் மூலம், ஜெய்ப்பூர் நிர்வாகம் வளங்களுக்கு புதிய வாழ்க்கையை வழங்கியது மட்டுமல்லாமல், மகள்கள் ஒவ்வொரு அடியிலும் கண்ணியத்திற்கும் முன்னுரிமைக்கும் தகுதியானவர்கள் என்பதையும் காட்டுகிறது. இந்த முயற்சி ராஜஸ்தானின் மற்ற பகுதிகளுக்கு எழுச்சியூட்டும் மாதிரியாக மாறுவதற்கான பாதையில் உள்ளது.
.
இந்த பெட்டிகள் அரசு பள்ளிகளில் நிறுத்தப்பட்டுள்ளதால், மாணவர்கள் தேவைப்படும் போதெல்லாம் சானிட்டரி பேட்கள் அல்லது மருந்துகளை எளிதாக அணுகலாம்.
.
கீதா சுனில் பிள்ளை
அன்று வெளியிடப்பட்டது:
06 ஏப்ரல் 2025, 5:55 பி.எம்
ஜெய்ப்பூர்- ராஜஸ்தானின் ஜெய்ப்பூரில், ஒரு சேகரிப்பாளரின் சிறிய மற்றும் தொலைநோக்கு யோசனை சிறுமிகளுக்கு குறிப்பிடத்தக்க மாற்றத்தைத் தூண்டியுள்ளது. ஏலங்களில் ஸ்கிராப்பாக விற்கப்பட்டவுடன், போட்டித் தேர்வுகளில் பயன்படுத்தப்படும் பெட்டிகள் இப்போது 'பிட்டியா க aura ரவ் பெட்டியின்' (மகளின் பிரைட் பாக்ஸ்) ஆக மாற்றப்பட்டு, பெண்கள் பள்ளிகளில் உள்ள மாணவர்களுக்கு நம்பிக்கையையும் ஆதரவையும் கொண்டு வருகின்றன. இந்த முயற்சி வள பயன்பாட்டை மறுவரையறை செய்வது மட்டுமல்லாமல், மகள்களின் தேவைகளை க oring ரவிப்பதும் முன்னுரிமை அளிப்பதும் பற்றிய சக்திவாய்ந்த செய்தியையும் அனுப்புகிறது.
கடந்த காலங்களில், இந்த பெட்டிகளில் கணிக்கக்கூடிய விதியைக் கொண்டிருந்தது -தேர்வுகளில் பயன்படுத்தப்பட்ட பின்னர் மிகச்சிறிய விலையில் ஏலம் விடப்பட்டது, இது நிர்வாகத்திற்கு சிறிய மதிப்பைக் கொடுத்தது. இருப்பினும், ஜெய்ப்பூர் மாவட்ட சேகரிப்பாளர் ஜிதேந்திர குமார் சோனி இந்த பாரம்பரியத்தை ஒரு புதுமையான அணுகுமுறையுடன் அதன் தலையில் திருப்பினார். ஏலங்களுக்கு பதிலாக, இந்த பெட்டிகள் இப்போது மறுபயன்பாடு செய்யப்பட்டு ஜெய்ப்பூரில் உள்ள பிரதமர் ஸ்ரீ பெண்கள் பள்ளிகள் மற்றும் விடுதிகளுக்கு அனுப்பப்படுகின்றன.
துடிப்பான வண்ணங்களில் வர்ணம் பூசப்பட்டு, 'பிட்டியா க aura ரவ் பெட்டியை' என்று பெயர் சூட்டியது, அவை சானிட்டரி நாப்கின்கள், வைட்டமின் டி சப்ளிமெண்ட்ஸ், மருந்துகள் மற்றும் தினசரி தேவைகள் போன்ற அத்தியாவசியங்களால் நிரப்பப்படுகின்றன.
பள்ளிகளில் வைக்கப்படும், இந்த பெட்டிகள் பெண்கள் தயக்கமின்றி தங்களுக்குத் தேவையானதை அணுக முடியும் என்பதை உறுதி செய்கின்றன. முக்னயக்குடன் பேசிய கலெக்டர் ஜிதேந்திர குமார் சோனி, "இது வளங்களைப் பயன்படுத்துவது மட்டுமல்ல, அவர்கள் கவனித்துக் கொள்ளப்பட்டிருக்கிறார்கள் என்பதை எங்கள் மகள்களுக்கு தெரியப்படுத்த ஒரு சிறிய சைகை" என்று கூறினார். பெண்கள் மற்றும் குழந்தை மேம்பாட்டுத் துறை இந்த திட்டத்தை மேற்பார்வையிடுகிறது.
.
15-20 கிலோகிராம் எடையுள்ள, இந்த பெட்டிகள் ஒருமுறை ஏலங்களில் அற்பமான தொகைகளைப் பெற்றன, ஆனால் இப்போது அவை சிறுமிகளுக்கு மிகப்பெரிய வித்தியாசத்தை ஏற்படுத்துகின்றன.
இந்த பிரச்சாரம் ஏற்கனவே 1,000 'பிட்டியா க aura ரவ் பெட்டியின்' பெட்டிகளைத் தயாரிப்பதைக் கண்டது, இவற்றில் ஐம்பது சதவிகிதம் இதுவரை விநியோகிக்கப்பட்டுள்ளது. ஒவ்வொரு பெட்டியும் 'பிட்டியா க aura ரவ் பெட்டி' என்று பெயரிடப்பட்டு கண்களைப் பிடிக்க வடிவமைக்கப்பட்டுள்ளது. மாவட்ட நிர்வாகம் பள்ளி அதிபர்களுக்கு அவர்களின் சரியான பயன்பாட்டை உறுதிசெய்து, அவர்களின் செயல்படுத்தலின் புகைப்படங்களைப் பகிர்ந்து கொள்ளுமாறு அறிவுறுத்தியுள்ளது.
ராஜஸ்தானின் மகளிர் அதிகாரமளித்தல் துணை இயக்குநர் ராஜேஷ் டோகிவால், "சுமார் 50 சதவீத பெட்டிகள் பள்ளிகளை அடைந்துவிட்டன, மீதமுள்ளவை இந்த வாரம் அனுப்பப்படும். 15-20 கிலோகிராம் எடையுள்ள, இந்த பெட்டிகள் ஒருமுறை ஏலங்களில் அற்பமான தொகையைப் பெற்றன, ஆனால் இப்போது அவர்கள் சிறுமிகளுக்கு ஒரு பெரிய வித்தியாசத்தை உருவாக்குகிறார்கள்.
ஒரு சிறிய படியாகத் தொடங்கியது இப்போது உடல்நலம், க ity ரவம் மற்றும் சிறுமிகளுக்கான அதிகாரமளித்தல் போன்ற ஒரு பெரிய கதையாக மலர்ந்து வருகிறது.
வசதியை வழங்குவதைத் தாண்டி, இந்த முயற்சி இளம் பெண்களின் நம்பிக்கையை அதிகரிப்பதை நோக்கமாகக் கொண்டுள்ளது. இந்த பெட்டிகள் பள்ளிகளில் நிறுத்தப்பட்டுள்ளதால், மாணவர்கள் தேவைப்படும் போதெல்லாம் சானிட்டரி பேட்கள் அல்லது மருந்துகளை எளிதாக அணுகலாம்.
இந்த பெட்டிகளை முறையாகப் பயன்படுத்துவதை உறுதிசெய்யவும், அவற்றின் பயன்பாட்டின் புகைப்படங்களை நிர்வாகத்திற்கு மின்னஞ்சல் வழியாக அனுப்பவும் பள்ளி அதிபர்களுக்கு அறிவுறுத்தப்பட்டுள்ளது. இந்த பெட்டிகளின் பொருத்தமான பயன்பாட்டிற்கான பள்ளிகளுக்கு வழிகாட்டுதல்களை வழங்கவும் மாவட்ட கல்வி அதிகாரி அறிவுறுத்தப்பட்டுள்ளது.
டோகிவால் மேலும் கூறுகையில், "இந்த பிரச்சாரத்தைப் பற்றிய கருத்துக்களை நாங்கள் சேகரித்து அதை மற்ற மாவட்டங்களுக்கு நீட்டிக்க திட்டமிட்டுள்ளோம். அடுத்த கட்டத்தில், இந்த பெட்டிகள் அங்கன்வாடி மையங்களை அடையும்." ஒரு சிறிய படியாகத் தொடங்கியது இப்போது உடல்நலம், க ity ரவம் மற்றும் சிறுமிகளுக்கான அதிகாரமளித்தல் போன்ற ஒரு பெரிய கதையாக மலர்ந்து வருகிறது.
இந்த முயற்சி ராஜஸ்தானின் மற்ற பகுதிகளுக்கு எழுச்சியூட்டும் மாதிரியாக மாறுவதற்கான பாதையில் உள்ளது.
ஜெய்ப்பூர் கலெக்டர் புத்தி கூர்மை காட்டுவது இது முதல் முறை அல்ல. முன்னதாக, 'பிட்டியா க aura ரவ் டாஷ்போர்டு' திட்டம் திறமையான பெண் மாணவர்களின் சாதனைகளைக் கொண்டாடுவதன் மூலம் கொண்டாடியது. இப்போது, 'பிட்டியா க aura ரவ் பெட்டி' அந்த மரபுக்கு உருவாகிறது. இந்த பெட்டிகளின் பயணத்தின் முடிவை ஏலம் ஒரு முறை குறித்தது, அவர்கள் இப்போது சிறுமிகளின் நலனுக்கும் அங்கீகாரத்திற்கும் வழி வகுக்கிறார்கள்.
'பிட்டியா க aura ரவ் பெட்டியின்' கதை, மிதமான கருத்துக்கள் கூட சமூகத்தின் மீது நீடித்த அடையாளத்தை ஏற்படுத்தக்கூடும் என்பதை நிரூபிக்கிறது. ஸ்கிராப்-விலை பெட்டிகளை அதிகாரமளிக்கும் கருவிகளாக மாற்றுவதன் மூலம், ஜெய்ப்பூர் நிர்வாகம் வளங்களுக்கு புதிய வாழ்க்கையை வழங்கியது மட்டுமல்லாமல், மகள்கள் பெருமைக்கு தகுதியானவர்கள் என்பதையும் அடிக்கோடிட்டுக் காட்டுகிறார்கள்ஒவ்வொரு அடியிலும் முன்னுரிமை. இந்த முயற்சி ராஜஸ்தானின் மற்ற பகுதிகளுக்கு எழுச்சியூட்டும் மாதிரியாக மாறுவதற்கான பாதையில் உள்ளது.
மரியாதை: ஜிதேந்திர குமார் சோனி (கோப்பு படம்)
2020 ஆம் ஆண்டில், நாகரில் மகள்களுக்கு அர்ப்பணிக்கப்பட்ட பாதைகள்
2020 ஆம் ஆண்டில், ஜிதேந்திர குமார் சோனி நாகரின் மாவட்ட சேகரிப்பாளராக பொறுப்பேற்றபோது, கிராமப்புறங்கள் நகரத்தின் ஒவ்வொரு மூலையையும் எளிதில் அணுக முடியும் என்பதை உறுதி செய்வதே அவரது முதல் நோக்கம். இதை அடைய, அவர் 'ரஸ்தா கோலோ அபியான்' (திறந்த பாதை பிரச்சாரத்தை) தொடங்கினார், இது அத்துமீறல்கள் மற்றும் சட்டவிரோத நில தொழில்களை அகற்றுவதை நோக்கமாகக் கொண்டது.
தடுக்கப்பட்ட பாதைகள் மற்றும் அத்துமீறல்கள் குறித்த புகார்களால் காவல் நிலையங்கள் வெள்ளத்தில் மூழ்கின, ஆனால் எந்த நடவடிக்கையும் எடுக்கப்படவில்லை. இந்த பகுதிகளில் சரியான சாலைகள் இல்லை, வருவாய் துறையின் கீழ் பதிவுசெய்யப்பட்ட நிலத்தை மட்டுமே உள்ளடக்கியது, மக்கள் தங்கள் இடங்களை அடைய நீண்ட மாற்றுப்பாதைகளை எடுக்கும்படி கட்டாயப்படுத்தினர். ஜூலை 31, 2020 அன்று, பிரச்சாரத்தின் முதல் கட்டம் 38 பாதைகளை அழித்தது. பஞ்சாயத்து சாமிடிஸ் மற்றும் உள்ளூர் காவல்துறையினருடன் இணைந்து பணிபுரிந்த பாதைகள் அழிக்கப்பட்டன, மேலும் 'படிகாஸ்' (கல் குறிப்பான்கள்) நிறுவப்பட்டன, பாதையின் பெயர் மற்றும் கட்டுமான தேதியுடன் பொறிக்கப்பட்டன.
சோனி வெறுமனே பாதைகளைத் திறப்பதில் நிறுத்தவில்லை. அவர்கள் மீண்டும் தடுக்கப்படுவதைத் தடுக்க அவர் ஒரு தனித்துவமான மூலோபாயத்தை வகுத்தார். இந்த பாதைகளுக்கு திவ்யா பாதை என்று பெயரிடப்பட்டது மற்றும் கல்வி அல்லது விளையாட்டுகளில் சிறந்து விளங்கிய கிராமங்களைச் சேர்ந்த சிறுமிகளுக்குப் பிறகு அர்ப்பணிக்கப்பட்டது. சோனி விளக்கினார், "இது பெண்களுக்கு மரியாதை செலுத்துவதற்கான ஒரு சிறிய சைகை மற்றும் விதிகளைப் பின்பற்ற மக்களை ஊக்குவிப்பதற்கான ஒரு உணர்ச்சிபூர்வமான வேண்டுகோள். படிகாக்கள் பாதையைப் பற்றிய விவரங்களை எடுத்துச் செல்வது மட்டுமல்லாமல், ஜி.பி.எஸ் கண்காணிப்பு முறையும் பொருத்தப்பட்டிருக்கிறார்கள், இது காவல்துறையினரை எச்சரிக்கையாக இருந்தால்." இந்த முயற்சி பாதைகளைத் திறப்பது மட்டுமல்லாமல், சிறுமிகளின் சாதனைகளையும் சமூகத்திற்கு ஒரு ஊக்கமளிக்கும் முன்மாதிரியாக அமைத்தது.
Comments
Post a Comment