20.11.2025...Sivaji's..Untouchables News in India.by Team Sivaji.9444917060.follow us in all Social Media.
Crimes against dalits up in Tamil Nadu: VCK MP cites data
Chennai: VCK general secretary D Ravikumar on Wednesday said the conviction rate in caste-based crimes in Tamil Nadu was poor.
In a statement, he said cases filed by dalits under the SC/ST (Prevention of Atrocities) Act are frequently dismissed as “false”. He alleged that this was due to poor handling of the cases by the law enforcing agencies.
Citing the NCRB report for the year 2023, the Villupuram MP said atrocities against dalits in TN were on the rise. He said the state witnessed 1,921 crimes committed against SCs in 2023 as against 1,377 such crimes in 2021.
“Unlike neighbouring states such as Andhra Pradesh, Telangana, and Karnataka, where crimes against SCs declined in 2023, TN has recorded an increase,” he added.
Ravikumar said as of 2023, there were 6,410 cases being heard in the courts, while 1,502 new cases were added that year, bringing the total pending cases to 7,912.
“In 2023, convictions occurred in only 115 cases, while 830 cases resulted in acquittal,” he said, blaming the police and govt’s approach towards caste-based crimes for the poor conviction rate of 12% compared to the national average of 32%.
Courtesy : TOI
தமிழகத்தில் தலித்துகளுக்கு எதிரான குற்றங்கள் அதிகரித்து வருகின்றன: தரவுகளை மேற்கோள்காட்டி விசிகே எம்.பி
சென்னை: தமிழகத்தில் சாதி அடிப்படையிலான குற்றங்களில் தண்டனை விகிதம் குறைவாக இருப்பதாக விசிகே பொதுச் செயலாளர் டி ரவிக்குமார் புதன்கிழமை தெரிவித்தார்.
அவர் வெளியிட்டுள்ள அறிக்கையில், எஸ்சி/எஸ்டி (வன்கொடுமை தடுப்பு) சட்டத்தின் கீழ் தலித்துகள் தாக்கல் செய்யும் வழக்குகள் அடிக்கடி “தவறானவை” என்று தள்ளுபடி செய்யப்படுகின்றன. சட்ட அமலாக்க முகமைகள் வழக்குகளை சரியாக கையாளாததே இதற்கு காரணம் என்று அவர் குற்றம் சாட்டினார்.
2023ஆம் ஆண்டுக்கான என்சிஆர்பி அறிக்கையை மேற்கோள் காட்டி விழுப்புரம் எம்.பி. 2021ல் 1,377 குற்றங்கள் நடந்த நிலையில், 2023ல் 1,921 குற்றங்கள் நடந்துள்ளன.
ஆந்திரா, தெலுங்கானா மற்றும் கர்நாடகா போன்ற அண்டை மாநிலங்களைப் போலல்லாமல், 2023 ஆம் ஆண்டில் எஸ்சிகளுக்கு எதிரான குற்றங்கள் குறைந்துள்ளன, தமிழகம் அதிகரித்துள்ளது,” என்று அவர் மேலும் கூறினார்.
ரவிக்குமார் கூறுகையில், 2023 ஆம் ஆண்டு நிலவரப்படி, நீதிமன்றங்களில் 6,410 வழக்குகள் விசாரிக்கப்பட்டு வருகின்றன, அதே நேரத்தில் 1,502 புதிய வழக்குகள் சேர்க்கப்பட்டன, மொத்த நிலுவையில் உள்ள வழக்குகள் 7,912 ஆக உள்ளது.
"2023 ஆம் ஆண்டில், 115 வழக்குகளில் மட்டுமே தண்டனைகள் நடந்தன, அதே நேரத்தில் 830 வழக்குகள் விடுவிக்கப்பட்டன," என்று அவர் கூறினார், தேசிய சராசரியான 32% உடன் ஒப்பிடும்போது 12% மோசமான தண்டனை விகிதம் சாதி அடிப்படையிலான குற்றங்களுக்கான காவல்துறை மற்றும் அரசாங்கத்தின் அணுகுமுறையை குற்றம் சாட்டினார்.
நன்றி: TOI.
तमिलनाडु में दलितों के खिलाफ अपराध बढ़े: वीसीके सांसद ने आंकड़ों का हवाला दिया
चेन्नई: वीसीके महासचिव डी रविकुमार ने बुधवार को कहा कि तमिलनाडु में जाति आधारित अपराधों में सजा की दर खराब है।
एक बयान में, उन्होंने कहा कि एससी/एसटी (अत्याचार निवारण) अधिनियम के तहत दलितों द्वारा दायर मामलों को अक्सर "झूठा" कहकर खारिज कर दिया जाता है। उन्होंने आरोप लगाया कि यह कानून लागू करने वाली एजेंसियों द्वारा मामलों को ठीक से नहीं संभालने के कारण हुआ।
वर्ष 2023 की एनसीआरबी रिपोर्ट का हवाला देते हुए विल्लुपुरम सांसद ने कहा कि तमिलनाडु में दलितों के खिलाफ अत्याचार बढ़ रहे हैं। उन्होंने कहा कि राज्य में 2023 में अनुसूचित जाति के खिलाफ 1,921 अपराध हुए, जबकि 2021 में ऐसे 1,377 अपराध हुए।
उन्होंने कहा, "आंध्र प्रदेश, तेलंगाना और कर्नाटक जैसे पड़ोसी राज्यों के विपरीत, जहां 2023 में अनुसूचित जाति के खिलाफ अपराधों में गिरावट आई है, टीएन में वृद्धि दर्ज की गई है।"
रविकुमार ने कहा कि 2023 तक, अदालतों में 6,410 मामलों की सुनवाई हो रही थी, जबकि उस वर्ष 1,502 नए मामले जोड़े गए, जिससे कुल लंबित मामले 7,912 हो गए।
“2023 में, केवल 115 मामलों में सजा हुई, जबकि 830 मामलों में बरी कर दिया गया,” उन्होंने राष्ट्रीय औसत 32% की तुलना में 12% की खराब सजा दर के लिए जाति-आधारित अपराधों के प्रति पुलिस और सरकार के दृष्टिकोण को जिम्मेदार ठहराया।
साभार: टीओआई.
Dalit MLA denies he was forced to sit on floor during SIR inspection
DHARMAPURI: AIADMK legislator V Sampath Kumar on Wednesday refuted allegations that he had been forced to sit on the floor during a special intensive revision (SIR) inspection in Harur assembly constituency in Dharmapuri district on Tuesday. The MLA said he had chosen to sit on the floor to speak on equal terms with senior members of the public.
The allegation emerged after Sampath Kumar, who belongs to a dalit community, attended an SIR inspection at the Harur town panchayat office on Tuesday. He was seen sitting on the floor. A few people who witnessed this alleged that a party functionary had compelled him to sit there. Complaints against Harur AIADMK union secretary Pasupathi went viral in social media on Wednesday, prompting accusations of caste discrimination within the party.
Political leaders and social activists said the episode revealed caste bias in AIADMK and alleged that dalit members were being sidelined.
Sampath Kumar clarified on his X account that: “On Tuesday, during an inspection visit to the town panchayat office, a chair was given to me. However, since senior members of the public were sitting on the floor due to lack of chairs, I chose to sit on the floor among them to speak with them on equal terms. Despite having leg pain, I completed the SIR inspection sitting there. I request everyone not to misunderstand my action or spread false information about it. Please do not circulate any misleading news that could harm my reputation.”
Courtesy : TOI
Robert Clive defeated India and didn’t question caste. Mahatma Macaulay envisioned India as a free nation and critiqued caste. That explains why Indians hate one more than the other.
For some years now, I have been hosting a Lord Macaulay party at my home for fellow Dalit activists, writers, and intellectuals. Noted scholar D Shyam Babu even gave him the moniker Mahatma Macaulay. Now, this would obviously rile up many Indians who support the decolonisation project India has embarked upon in recent years. PM Narendra Modi said this week that he wants to uproot Lord Macaulay’s influence from Indian education and reverse the colonial mindset.
To the British colonialists, the Battle of Plassey may have been a cakewalk, but ruling the colony called India was not. The caste phenomenon turned out to be their biggest headache in ruling this newfound territory. If you study the disruptive force that Macaulay unleashed upon Indian society, you will understand why Dalits want to call him a Mahatma.
Before coming to India, Mahatma Macaulay had some idea of caste. In his 10 July 1833 speech in the House of Commons, he was worried: “The worst of all systems was surely that of having a mild code for the Brahmins who sprang from the head of the Creator, while there was a severe code for the Sudras, who sprang from his feet. India has suffered enough already from the distinction of castes.”
However unintended it may have been, the colonialists saw caste-based prejudices and discrimination as inappropriate to the civilised world. The campaign that Mahatma Macaulay unleashed on caste was sustained by future British administrators. The colonialist empathy to the Dalit cause that was on display during the Round Table Conferences in the early 1930s was the outcome of what he had sown.
Dr.BR Ambedkar’s inclusion in Viceroy’s Council as a labour minister mirrored that civilising project of the colonial masters that Lord Mahatma Macaulay had begun.
Lord Macaulay’s efforts of seeding sciences and European morals for India bore fruits with Charles Woods’ despatch in 1854. Macaulay’s English education was finally implemented in India, but the monster of caste kept nagging the rulers.
“The low castes are still far behind the main body of Hindus in the matter of education…there was formerly a deep-seated prejudice against the admission of low caste children in public schools,” notes Progress of Education in India.
The British rulers encountered yet another mutiny-like situation by the caste-ridden Indian society in the form of a violent resistance to the entry of Dalit children into the newly evolving English education system. Still ruled by the East India Company, the education department issued a circular on 20 May 1857 stating that no boy should be refused admission to a government college or school merely on the ground of caste. The Hunter Commission noted that the insistence on the inclusion of low caste children was repeated by the Secretary of State in 1860.
After Wood’s Despatch, a battle unfolded between caste and colonialists. In the Kairana district of the Bombay Presidency, six Dalits villages were burned down. Elsewhere, Dalits’ crops were attacked, and children chased away. Fearing social pollution, many schools were shut as privileged caste-children withdrew from schools.
The Hunter Commission,(Educational commission) set up in 1882, asked the British administration this: “Establishment of special schools or classes for children of low castes be liberally encouraged.” In his report, WW Hunter expressed his government’s inability to enforce the inclusion of depressed class children.
That’s when the idea of separate schools came. The Commission had already identified the existence of separate 16 schools in Bombay Presidency and four in Central Provinces. Much against the wishes of the upper caste-nationalists, the British colonialists established separate schools for Dalits all over India. A school was set up in my native village in Azamgarh in Uttar Pradesh too. I am a product of the same school, although this Harjan Bal Vidyalaya admitted students from all castes.
Today, the English education that the British introduced in India is unfairly treated as just a language project. It wasn’t. Mahatma Macaulay’s Minutes on Education (1935) is a living testimony of all that he advocated—focus on sciences and Western philosophy. India is the greatest beneficiary of that colonial project. Think of Indians’ superiority in IT and excellence in sciences without Mahatma Macaulay’s Minutes on Education. Think of India’s legal ecosystem without IPC, CrPC, district courts, collectorates, educational institutions, railways, and communication connectivity.
Macaulay imagined a free India
After my JNU, I have often wondered why Indians hate Mahatma Macaulay more than they hate Lord Clive. After all, Lord Clive sported wartime headgear, held a sword in one hand, gun in the other. There was guile in his eyes. He stared at Indians, fired at them; won an empire for England in the battle of Plassey in the year 1757.
Lord Macaulay on the other hand, came to India with two fountain pens and an ink pot. He dressed like royals, sported a gentleman’s hat, and walked in grace.
Did Mahatma Macaulay have contempt for India?
Look at what he said in his Government of India speech in the House of Commons on 10 July 1833:
It would be, on the most selfish view of the case, far better for us that the people of India were well governed and independent of us, than ill governed and subject to us; that they were ruled by their own kings, but wearing our broadcloth, and working with our cutlery, than that they were performing their salams to English collectors and English magistrates, but were too ignorant to value, or too poor to buy, English manufactures. To trade with civilised men is infinitely more profitable than to govern savages.
“I allude to that wise, that benevolent, that noble clause which enacts that no native of our Indian empire shall, by reason of his colour, his descent, or his religion, be incapable of holding office,” he said elsewhere in the speech.
Did the Lord demean India with his Minutes on Education, when he said: “A single shelf of a good European library was worth the whole native literature of India and Arabia.” Or was he just making a point to highlight the role of reason-based Western education for India? He was neither mocking India nor his own country, the father of Indian modernity was just making a rhetorical point and saying take what is the best of the time.
Macaulay imagined India as a free country—free of England. That’s the reason I designate Mahatma Macaulay as the ‘earliest Gandhi’.
Chandra Bhan Prasad
Courtesy : The Print
தலித்துகள் ஏன் மகாத்மா மெக்காலேயை விரும்புகிறார்கள்
ராபர்ட் கிளைவ் இந்தியாவை தோற்கடித்தார், சாதியை கேள்வி கேட்கவில்லை. மகாத்மா மெக்காலே இந்தியாவை சுதந்திர நாடாகக் கருதி சாதியை விமர்சித்தார். இந்தியர்கள் ஒருவரை விட மற்றவரை வெறுக்கிறார்கள் என்பதை இது விளக்குகிறது.
சில ஆண்டுகளாக, சக தலித் ஆர்வலர்கள், எழுத்தாளர்கள் மற்றும் அறிவுஜீவிகளுக்கு எனது வீட்டில் லார்ட் மெக்காலே விருந்து நடத்தி வருகிறேன். புகழ்பெற்ற அறிஞர் டி ஷியாம் பாபு அவருக்கு மகாத்மா மெக்காலே என்ற பெயரும் கொடுத்தார். இப்போது, இது சமீப ஆண்டுகளில் இந்தியா தொடங்கியுள்ள காலனித்துவ நீக்கத் திட்டத்தை ஆதரிக்கும் பல இந்தியர்களை வெளிப்படையாகக் கலங்கச் செய்யும். இந்தியக் கல்வியில் இருந்து லார்ட் மெக்காலேயின் செல்வாக்கைப் பிடுங்கி எறிந்துவிட்டு காலனித்துவ மனநிலையை மாற்றியமைக்க விரும்புவதாக பிரதமர் நரேந்திர மோடி இந்த வாரம் கூறினார்.
பிரிட்டிஷ் காலனித்துவவாதிகளுக்கு, பிளாசி போர் ஒரு கேக்வாக்காக இருந்திருக்கலாம், ஆனால் இந்தியா என்று அழைக்கப்படும் காலனியை ஆட்சி செய்வது இல்லை. புதிதாகக் கிடைத்த இந்தப் பிரதேசத்தை ஆள்வதில் அவர்களுக்குப் பெரும் தலைவலியாக சாதிய நிகழ்வு மாறியது. மெக்காலே இந்திய சமூகத்தின் மீது கட்டவிழ்த்துவிட்ட சீர்குலைக்கும் சக்தியைப் படித்தால், தலித்துகள் ஏன் அவரை மகாத்மா என்று அழைக்க விரும்புகிறார்கள் என்பது புரியும்.
இந்தியாவுக்கு வருவதற்கு முன்பு, மகாத்மா மெக்காலே சாதியைப் பற்றி சில யோசனைகளைக் கொண்டிருந்தார். 1833 ஆம் ஆண்டு ஜூலை 10 ஆம் தேதி ஹவுஸ் ஆஃப் காமன்ஸில் அவர் ஆற்றிய உரையில், "அனைத்து அமைப்புகளிலும் மிக மோசமானது, படைப்பாளியின் தலையிலிருந்து தோன்றிய பிராமணர்களுக்கு ஒரு லேசான குறியீடு இருப்பதுதான், அதே சமயம் அவரது காலில் இருந்து தோன்றிய சூத்திரர்களுக்கு கடுமையான குறியீடு இருந்தது. இந்தியா சாதி வேறுபாட்டால் ஏற்கனவே போதுமான அளவு பாதிக்கப்பட்டுள்ளது."
எவ்வாறாயினும் அது திட்டமிடப்படாமல் இருந்தபோதிலும், காலனித்துவவாதிகள் சாதி அடிப்படையிலான தப்பெண்ணங்கள் மற்றும் பாகுபாடுகளை நாகரீக உலகிற்கு பொருத்தமற்றதாகக் கண்டனர். மகாத்மா மெக்காலே சாதியின் மீது கட்டவிழ்த்துவிட்ட பிரச்சாரம் எதிர்கால பிரிட்டிஷ் நிர்வாகிகளால் நீடித்தது. 1930 களின் முற்பகுதியில் வட்டமேசை மாநாடுகளின் போது காட்டப்பட்ட தலித் பிரச்சினைக்கான காலனித்துவ பச்சாதாபம் அவர் விதைத்ததன் விளைவு ஆகும்.
டாக்டர்.பி.ஆர். அம்பேத்கரை வைஸ்ராய் கவுன்சிலில் தொழிலாளர் அமைச்சராகச் சேர்த்தது, லார்ட் மகாத்மா மெக்காலே தொடங்கிய காலனித்துவ எஜமானர்களின் நாகரீகத் திட்டத்தைப் பிரதிபலிக்கிறது.
1854 இல் சார்லஸ் வூட்ஸ் அனுப்பியதன் மூலம் இந்தியாவுக்கான விஞ்ஞானம் மற்றும் ஐரோப்பிய ஒழுக்கங்களை விதைப்பதற்கான லார்ட் மெக்காலேயின் முயற்சிகள் பலனளித்தன. மக்காலேயின் ஆங்கிலக் கல்வி இறுதியாக இந்தியாவில் செயல்படுத்தப்பட்டது, ஆனால் சாதி என்ற அரக்கன் ஆட்சியாளர்களை நச்சரித்துக்கொண்டே இருந்தது.
"கீழ் சாதியினர் கல்வி விஷயத்தில் இந்துக்களின் முக்கிய அமைப்பில் இன்னும் பின்தங்கி உள்ளனர்... தாழ்ந்த சாதிக் குழந்தைகளை அரசுப் பள்ளிகளில் சேர்ப்பதற்கு முன்பு ஒரு ஆழமான தப்பெண்ணம் இருந்தது" என்று இந்தியாவில் கல்வியின் முன்னேற்றம் குறிப்பிடுகிறது.
புதிதாக உருவாகி வரும் ஆங்கிலக் கல்வி முறைக்குள் தலித் குழந்தைகள் நுழைவதை எதிர்த்து வன்முறையான எதிர்ப்பின் வடிவில், சாதியால் பாதிக்கப்பட்ட இந்திய சமூகத்தால் மற்றொரு கலகம் போன்ற சூழ்நிலையை பிரிட்டிஷ் ஆட்சியாளர்கள் எதிர்கொண்டனர். இன்னும் கிழக்கிந்திய கம்பெனியின் ஆட்சியில், 1857 ஆம் ஆண்டு மே 20 ஆம் தேதி கல்வித்துறை ஒரு சுற்றறிக்கை வெளியிட்டது, எந்த ஒரு பையனையும் ஜாதியைக் காரணம் காட்டி அரசு கல்லூரி அல்லது பள்ளியில் சேர்க்க மறுக்கக் கூடாது.
Dalit student dies 10 days after suicide attempt following alleged casteist assault in Villupuram
Family alleges police inaction; case filed under SC/ST Act against unidentified trio
VILLUPURAM: Ten days after he attempted to die by suicide over alleged caste discrimination, an 18-year-old Dalit boy from Vikravandi in Villupuram succumbed to injuries on Tuesday. The deceased, S Gajini of Vadakuchipalayam, was a first-year History student at Government Arignar Anna Arts College.
According to sources, Gajini was returning home from a hotel on November 6 when three men from Vanniyar community, riding triples on a bike in an inebriated state, rammed his two-wheeler. A scuffle broke out and upon learning that Gajini was from a Dalit locality, the three men allegedly hurled caste slurs and physically assaulted him. The trio fled the spot when the boy’s father intervened, sources said.
Three days later, Gajini attempted to die by suicide at his home. His family rescued him and admitted him to the Government Medical College and Hospital in Mundiyambakkam, where he remained in the intensive critical care unit for 10 days before succumbing to injuries in the early hours of Tuesday.
Based on a complaint, the Villupuram taluk police have registered a case under the SC/ST Act against three unidentified men. Police sources said the boy could not confirm their identities, making it difficult to trace the suspects, but the family insisted he had identified at least one of the assailants.
“How difficult it is to track mobile tower signals at the spot of the incident? The police are not investigating properly because my son is already dead. We want justice,” Gajini’s father, P Semmaneri, told TNIE. He also sought safety for Dalit residents using the route to reach the bus stop.
Meanwhile, the district Adi Dravidar welfare department has sanctioned `6 lakh compensation to the bereaved family.
(Assistance for those having suicidal thoughts is available on Tamil Nadu’s health helpline 104 and Sneha’s suicide prevention helpline 044-24640050)
Krithika Srinivasan
Courtesy : TNIE
விழுப்புரத்தில் சாதிவெறியால் தாக்கப்பட்டதாகக் கூறப்படும் தலித் மாணவர் தற்கொலைக்கு முயன்ற 10 நாட்களுக்குப் பிறகு உயிரிழந்தார்
காவல்துறை செயலற்றதாக குடும்பம் குற்றச்சாட்டு; அடையாளம் தெரியாத மூவருக்கு எதிராக SC/ST சட்டத்தின் கீழ் வழக்கு பதிவு செய்யப்பட்டுள்ளது
விழுப்புரம்: விழுப்புரம் விக்கிரவாண்டியைச் சேர்ந்த 18 வயது தலித் சிறுவன் சாதிப் பாகுபாடு காரணமாக தற்கொலைக்கு முயன்ற பத்து நாட்களுக்குப் பிறகு, செவ்வாய்க்கிழமை உயிரிழந்தான். இறந்தவர், வடகுச்சிபாளையத்தைச் சேர்ந்த எஸ்.கஜினி, அரசு அறிஞர் அண்ணா கலைக் கல்லூரியில் முதலாம் ஆண்டு வரலாறு பயின்று வந்தார்.
ஆதாரங்களின்படி, நவம்பர் 6 ஆம் தேதி கஜினி ஒரு ஹோட்டலில் இருந்து வீடு திரும்பிக் கொண்டிருந்தபோது, வன்னியர் சமூகத்தைச் சேர்ந்த 3 பேர், போதையில் பைக்கில் மும்முறை சவாரி செய்து, அவரது இரு சக்கர வாகனத்தை மோதினர். கஜினி ஒரு தலித் பகுதியைச் சேர்ந்தவர் என்பதை அறிந்தவுடன், ஒரு கைகலப்பு ஏற்பட்டது, மூன்று பேரும் ஜாதி இழிவுபடுத்தி அவரை உடல் ரீதியாகத் தாக்கியதாகக் கூறப்படுகிறது. சிறுவனின் தந்தை தலையிட்டபோது மூவரும் அங்கிருந்து தப்பிச் சென்றதாக வட்டாரங்கள் தெரிவித்தன.
மூன்று நாட்களுக்குப் பிறகு, கஜினி தனது வீட்டில் தற்கொலை செய்து கொள்ள முயன்றார். அவரது குடும்பத்தினர் அவரை மீட்டு முண்டியம்பாக்கத்தில் உள்ள அரசு மருத்துவக் கல்லூரி மற்றும் மருத்துவமனையில் அனுமதித்தனர், அங்கு தீவிர சிகிச்சை பிரிவில் 10 நாட்கள் இருந்த அவர் செவ்வாய்க்கிழமை அதிகாலையில் உயிரிழந்தார்.
புகாரின் பேரில், விழுப்புரம் தாலுகா போலீஸார் அடையாளம் தெரியாத மூன்று பேர் மீது எஸ்சி/எஸ்டி சட்டத்தின் கீழ் வழக்குப் பதிவு செய்துள்ளனர். சிறுவனால் அவர்களின் அடையாளத்தை உறுதிப்படுத்த முடியவில்லை, சந்தேக நபர்களைக் கண்டுபிடிப்பதில் சிரமம் ஏற்பட்டுள்ளதாகவும், ஆனால் தாக்கியவர்களில் ஒருவரையாவது அவர் அடையாளம் கண்டுள்ளதாக குடும்பத்தினர் வலியுறுத்தியுள்ளனர்.
"சம்பவம் நடந்த இடத்தில் மொபைல் டவர் சிக்னல்களை கண்காணிப்பது எவ்வளவு கடினம்? என் மகன் ஏற்கனவே இறந்துவிட்டதால் போலீசார் சரியாக விசாரிக்கவில்லை. எங்களுக்கு நீதி வேண்டும்," என்று கஜினியின் தந்தை பி செம்மனேரி TNIE இடம் கூறினார். தலித் குடியிருப்பாளர்கள் பேருந்து நிறுத்தத்திற்குச் செல்வதற்கான வழியைப் பயன்படுத்தும் பாதுகாப்பையும் அவர் கோரினார்.
இதனிடையே, பாதிக்கப்பட்ட குடும்பங்களுக்கு மாவட்ட ஆதி திராவிடர் நலத்துறை 6 லட்சம் ரூபாய் இழப்பீடு வழங்கியுள்ளது.
(தற்கொலை எண்ணம் உள்ளவர்களுக்கான உதவி தமிழ்நாடு சுகாதார உதவி எண் 104 மற்றும் சினேகாவின் தற்கொலை தடுப்பு உதவி எண் 044-24640050 இல் கிடைக்கிறது)
கிருத்திகா சீனிவாசன்
உபயம் : TNIE.
Dalit youth dragged by hair, assaulted near police station
Bhopal: A Dalit youth was allegedly assaulted by five men at the Makhannagar High School ground in Narmadapuram district.
Shockingly, the incident took place in full public view on Monday, barely 500 metres from the police station.
A video of the attack surfaced on Wednesday, purportedly showing the youth being dragged by his hair, abused, and beaten with sticks and rods. His friend tried to rescue him, but he, too, was attacked by the accused.
According to the complainant, Pawan Sharma, he and his friend Pradeep Ahirwar were in Makhannagar on November 17 to visit local temples. Around 3 pm, while returning after tea near the Tehsil Ground, two locals stopped them and began abusing Pradeep.
As the duo objected to being abused, they allegedly launched an attack. Three more men soon joined and the group unleashed a brutal assault on Pradeep repeatedly with sticks.
Passersby rushed to intervene, after which the accused fled, threatening the victims. Pradeep sustained serious injuries on his head, back and limbs. Pawan took him to the police station, from where he was referred to Narmadapuram district hospital after receiving first-aid at a local government facility.
Makhannagar police have detained one accused in connection with the incident, while a case has been registered under multiple sections including the SC/ST Act.
Courtesy : TOI
दलित युवक को बाल पकड़कर घसीटा, थाने के पास की मारपीट
भोपाल: नर्मदापुरम जिले के माखननगर हाई स्कूल मैदान में एक दलित युवक के साथ पांच लोगों ने कथित तौर पर मारपीट की.
चौंकाने वाली बात यह है कि यह घटना सोमवार को पुलिस स्टेशन से बमुश्किल 500 मीटर की दूरी पर सबके सामने हुई।
हमले का एक वीडियो बुधवार को सामने आया, जिसमें कथित तौर पर युवक को बाल पकड़कर घसीटते, गालियां देते और लाठी-डंडों से पीटते हुए दिखाया गया है। उसके दोस्त ने उसे बचाने की कोशिश की, लेकिन आरोपियों ने उस पर भी हमला कर दिया।
शिकायतकर्ता पवन शर्मा के मुताबिक, वह और उसका दोस्त प्रदीप अहिरवार 17 नवंबर को स्थानीय मंदिरों के दर्शन के लिए माखननगर में थे। दोपहर करीब तीन बजे चाय पीकर लौटते समय तहसील ग्राउंड के पास दो स्थानीय लोगों ने उन्हें रोका और प्रदीप के साथ गाली-गलौज करने लगे।
जैसे ही दोनों ने दुर्व्यवहार का विरोध किया, उन्होंने कथित तौर पर हमला कर दिया। जल्द ही तीन और लोग शामिल हो गए और समूह ने प्रदीप पर लाठियों से बार-बार क्रूर हमला किया।
राहगीर बीच-बचाव करने पहुंचे, जिसके बाद आरोपी पीड़ितों को धमकी देते हुए भाग गए। प्रदीप के सिर, पीठ और हाथ-पैर पर गंभीर चोटें आईं। पवन उसे पुलिस स्टेशन ले गया, जहां से स्थानीय सरकारी सुविधा में प्राथमिक उपचार के बाद उसे नर्मदापुरम जिला अस्पताल रेफर कर दिया गया।
माखननगर पुलिस ने घटना के संबंध में एक आरोपी को हिरासत में लिया है, जबकि एससी/एसटी एक्ट समेत कई धाराओं के तहत मामला दर्ज किया गया है.
साभार: टीओआई
What the Suicide of a Dalit Govt Officer Tells Us About India’s Controversial Caste System
Fatima Munir
LAST month, Y Puran Kumar, a 52-year-old senior police officer in India’s Haryana, ended his own life at his residence in the city of Chandigarh, leaving behind a wife and two daughters.
But what initially appeared as a personal tragedy has evolved into a larger debate about caste oppression in India: Kumar belonged to the country’s Dalit community.
According to his suicide note, he ended his life after years of persistent caste-based harassment and humiliation in India’s police force. His case is an example of how deep-rooted caste oppression and the culture of scapegoating in one of the world’s largest democracies spares no one, even at the top.
Dalits suffer from caste-based discrimination
Caste is an ancient system of rigid social hierarchy in India and it determines many aspects of Indian life and politics.
It can be used to dictate someone’s job, the education and opportunities they receive and even their dietary requirements. According to tradition, whatever caste one is born into is the one they will stay in until the day they die; it is not commonly acceptable to marry outside of it.
Nestled comfortably at the top are the Brahmins, traditionally the priestly caste charged with learning, rituals and scriptural authority. Below them are the Kshatriyas, the warrior and ruling caste; then the Vaishyas, the merchants and traders; and the Shudras, the labouring class, at the bottom.
The Dalits are outside the caste system, deemed so low that they are called the ‘untouchables’ – and they make up around one-sixth of the population.
A substantial number of Dalits continue to be forced into menial work such as manual scavenging, cleaning dry latrines, sewers or septic tanks because the jobs are considered “unclean” by upper‑caste standards.
In social and public spaces, Dalits may be barred from sharing the same water sources, utensils or dining arrangements.
A tragic sequence of events
Kumar’s wife, Amneet P Kumar, a senior Indian Administrative Service (IAS) officer herself, said her husband had repeatedly complained about caste‑based harassment, humiliation and institutional discrimination by senior officers, including the Haryana director-general of police and Rohtak superintendent of police, who were named in his eight-page-long suicide note.
In the note, recovered from his pocket, he detailed several instances of discrimination.
He wrote that a senior IAS officer did not sanction his earned leave in time, which meant he could not visit his father for his final rites.
He also said his official vehicle was withdrawn in November 2023; his housing and posting entitlements were ignored and his annual appraisal report was loaded with biased comments.
Anonymous and pseudonymous complaints were generated against him to tarnish his reputation, Kumar wrote, adding that senior officers conspired to assign him “non‑existent” posts, delay promotions and arrears, and isolate him professionally.
But Kumar’s repeated complaints were ignored.
His family has since challenged the state government legally, demanding accountability and punishment for senior officials accused of perpetuating a hostile work environment.
The saga took a complex turn when a low-level police officer, closely associated with Kumar’s case, also took his own life some days later.
In a twist that appears to have come out of a Bollywood flick, this second officer alleged that Kumar was corrupt, complicating the narrative and fuelling rumours that powerful interests are manipulating the truth to protect themselves while blaming the vulnerable.
Political firestorm
The case has drawn widespread condemnation in India.
Indian opposition leader Rahul Gandhi met Puran Kumar’s family, calling the death a “wrong message to Dalits” that “no matter how successful, intelligent or capable you are, if you are a Dalit, you can be crushed, trampled and thrown away”.
He urged Prime Minister Narendra Modi and Haryana Chief Minister Nayab Saini to take strict action, emphasising that the issue reflects systemic caste discrimination and affects all Dalits.
Regional politicians and Dalit rights advocates have also demanded a transparent investigation and accountability for senior officials implicated in the harassment, denouncing the Haryana government for protecting senior officers instead of delivering justice.
Punjab Finance Minister Harpal Singh Cheema called the death of Y Puran Kumar “a national shame,” saying it showed “that even the highest echelons of public service are not spared from caste bias and injustice”.
Legal safeguards remain weak
“The suicide of IPS Officer Mr Puran Kumar clearly shows the deep-rooted caste-based discrimination that persists within our institutions,” Dr VA Ramesh Nathan, the executive director of the Social Awareness Society for Youth (SASY), an organisation in India that promotes social justice, youth awareness, and the rights of marginalised communities, tells TRT World.
“He was subjected to severe forms of institutional discrimination, mental harassment, humiliation, and caste-based atrocities during his service,” he says.
Nathan says that despite legal safeguards for marginalised communities, their effective implementation remains weak across states.
While a special investigation team has been formed to probe Kumar’s case, key legal protections under the Scheduled Castes and Scheduled Tribes (Prevention of Atrocities) Act, a law that aims to prevent hate crimes, harassment and discrimination against Dalits and indigenous groups, were not properly applied, experts say.
Scheduled Castes (SC) and Scheduled Tribes (ST) are official terms in India’s Constitution referring to historically oppressed communities once excluded from the caste system.
The absence of a systematic mechanism to prevent caste-based discrimination has led to blatant atrocities, largely due to a lack of political will and accountability, says Dr Nathan.
Caste: the silent underpinning
Experts say Puran Kumar’s death is emblematic of a broader reality: caste continues to shape careers and social status in India despite constitutional guarantees of equality and New Delhi’s attempts to project an image of a rising regional power.
“Suicides among marginalised caste members are a stark and tragic consequence of deeply ingrained caste prejudice,” says Dr Anderson Jeremiah, a visiting professor on religion and politics at Lancaster University.
“Despite upward mobility, individuals from Dalit backgrounds are relentlessly subjected to psychological harassment and a pervasive sense of inferiority, driving some to take their own lives,” he tells TRT World.
The Dalit officer’s suicide, he says, along with overt caste-based killings, proves that casteism remains profoundly entrenched in Indian society, stubbornly resisting decades of efforts toward equality and justice.
Beena J Pallical, general secretary of the National Campaign on Dalit Human Rights (NCDHR), working to eradicate caste-based discrimination in India, says there is a high level of impunity.
“Numerous instances have occurred where high level officials have faced harassment because of their caste,“ she tells TRT World.
Low representation
Even within India’s vaunted merit-based bureaucracy, Dalits and other marginalised groups remain severely underrepresented in positions of authority.
While government data suggest that caste-based quotas are met at entry levels, senior roles continue to be dominated by upper castes, revealing a persistent “glass ceiling.”
A parliamentary panel found that among 928 director-level posts and above, only 13 percent were held by SC/ST officers, and at the top secretary level, only 4.8 percent of posts were occupied by officers from marginalised communities.
Recruitment patterns reinforce the imbalance.
Between 2017 and 2022, only 7.7 percent of newly appointed Indian Administrative Service (IAS) officers and 3.8 percent of Indian Police Service (IPS) officers were Dalits or from indigenous communities known as Adivasis — well below their mandated share, National Herald reported.
At the senior bureaucracy level (as of December 2022): of 322 senior bureaucrats in India, only 16 were Dalits. That’s only 5 percent of seats whereas Dalit make up approximately 17 percent of India’s population.
Even where quotas exist, promotion and posting practices often limit upward mobility, leaving many Dalit officers isolated within their own institutions.
The disparity extends beyond bureaucracy.
For example, in higher education, elite research institutions such as the Indian Institute of Technology Delhi (IIT Delhi) have low Dalit representation. Recent data shows that only 3.1 percent of faculty (20 out of 642) are from SCs and just 1.2 percent (8 out of 642) from STs.
Puran Kumar’s death is a stark reminder that laws alone cannot undo the weight of caste. As Pallical says, “the only way to stop it is if such cases are brought before courts and a fair judgment is passed to hold the perpetrators accountable.”
SOURCE:TRT World
Adivasi leaders slam CM over delay in forest rights settlement, rehabilitation
Updated - November 19, 2025 09:57 pm IST - MYSURU

Tribals have urged the government to meet their long-pending demands including rehabilitation of forest-dwelling communities. | Photo Credit: M.A. Sriram
Tribal leaders in Hunsur have taken strong exception to the prolonged delay by the State government in recognising forest rights of the Adivasi communities and questioned the failure to rehabilitate the forest-dwellers despite an order from the High Court of Karnataka.
The letter dated November 19, 2025, pointed out that Mr. Siddaramaiah, during his first tenure as the Chief Minister, had promised to recognise and implement the demands of the tribal communities way back in 2013. He is now the Chief Minister again and despite repeated reminders in his second tenure, Mr. Siddaramaiah has continued to ignore the genuine demands of the tribals, the letter stated.
The leaders pointed out that though a decade has passed since the committee submitted its report, and despite appeals made to the Chief Minister during both his terms — most recently during his visit to H.D. Kote on November 12, 2024, — the government has neither implemented the court order nor granted forest rights under the Forest Rights Act (FRA).
S. Sreekanth of Development through Education (DEED), an NGO which advocates the cause of Adivasis, said that the large-scale rejection of forest-rights claims in Mysuru district has also been brought to the notice of the Chief Minister.
The families were forced outside the forest much earlier making it impossible for them to provide proof of forest residence even though their displacement itself is documented in the High Court order, he added.
The community leaders have argued that that certain provisions of the Forest Rights Act which recognises traditional forest rights, was ignored during the processing of claims.
The leaders further expressed disappointment that no Adivasi has been appointed as an MLC or given representation in welfare bodies, calling it a betrayal of the government’s claim of delivering social justice. The tribal leaders also attached the earlier memorandum submitted in 2015 and 2025 and urged Mr. Siddaramaiah to act decisively and meet their demands.
Published - November 19, 2025 06:25 pm IST
By,
Y🎀🌈🎀🌈🎀🌈🎀🌈🎀🌈
*_MESSAGE FOR THE YOUTH ONLY_*
🎊💤Love spreads positivity.
*_Expression:_*
➖➖➖➖➖➖🌈
🎀🌈The one who is loving is not limited by circumstances and his love is not restricted only to certain people.
On the other hand, it is revealed in each and every act thus colouring everything and every relationship with the beauty of that love. To be loving is to be constantly a giver. It also means to forgive others easily and help them to move forward.
*_Experience:_*
➖➖➖➖➖➖🌈
🎀🌈When I am loving constantly, I am able to experience the joy of life. I am able to exchange the gifts of pure feelings and find my life enriched with them. I am able to enjoy the beauty of relationships without having to feel the bondage due to expectations. Each moment of my life is filled with beauty and joy.
🎀🌈🎀🌈🎀🌈🎀🌈

Comments
Post a Comment